Nejedno zdravotnícke zariadenie rieši nedostatok sestier, je skutočne problém v tom, že sestier je málo? Nahlas sa hovorí o mzde, ktorá určite neodráža skutočný prínos sestry. Práca v zdravotníctve nie je vždy iba o mzde, ale aj o uznaní, pracovných podmienkach a prístupe zamestnávateľa k zamestnancom. Podľa viacerých štúdií je mzda ako motivačný nástroj druhá až tretia. Pri zvýšení mzdy trvá približne 3 až 6 mesiacov, kým sa u človeka znovu prejaví nespokojnosť aj napriek faktu, že plat sa zvýšil.
Každá väčšia nemocnica má dnes oddelenie ľudských zdrojov, ktoré by malo zabezpečovať nábor, rozvoj a prácu so zamestnancami, koľko je takých oddelení, ktoré toto robia? Všetko začína už na školách, kedy by budúci zamestnávatelia mali začať pracovať s mienkou budúcich absolventov. Kvalitný rozvoj ľudských zdrojov začína pri nábore zamestnancov, čakať že budúci absolventi ošetrovateľstva prídu len tak sami je veľmi naivné. Samotná školská prax dnes v študentoch zanecháva veľa dojmov, Bohužiaľ prevažne
negatívnych.
Prax v slovenských nemocniciach
Sestry ani lekári nemajú čas sa študentom venovať.
Študenti sú využívaní na rôzne práce i mimo svojich kompetencií.
Študenti na praxi nemajú robiť za personál, ale učiť sa od nich.
Zo strany nemocníc je minimálny záujem kooperácie v oblasti vzdelávania a výchovy budúcich zdravotníckych pracovníkov.
Študenti spravidla vykonávajú tie najhoršie práce.
Bohužiaľ toto všetko ovplyvňuje mienku budúcich absolventov, ktorí po absolvovaní štúdia zvažujú možnosti, kde sa zamestnať. Pokiaľ bude prístup taký aký je už k študentom, nemôžeme sa diviť, že nám radšej odchádzajú za hranice.
Systém rozvoja zamestnancov
Koľko oddelení ľudských zdrojov má koncepciu rozvoja svojich zamestnancov? Dovolím si tvrdiť, že minimum. Počty hodín povinného vzdelávania a par dní voľna, nieje koncepcia rozvoja. Ďalšia oblasť, na ktorú zamestnávatelia zabúdajú. Pokiaľ hovoríme o kvalite zdravotnej starostlivosti, zabúdame na dosť dôležitú vec. Kvalitnú starostlivosť neposkytujú priestory, ani vybavenie ale ľudia, zamestnanci. Keď nebudeme s nimi pracovať, nemôžeme dúfať, že kvalitná starostlivosť sa dostaví sama. Každé zdravotnícke zariadenie by malo mať pripravenú koncepciu, ktorá dbá na rozvoj svojich zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania a pripravený systém prevencie syndrómu vyhorenia, ktorý je u zdravotníkov veľmi bežný.
Pokiaľ máme oddelenie ľudských zdrojov a základné činnosti, ktoré s ľudskými zdrojmi súvisia sa nedejú, čo sa potom deje? Je naozaj problém to, že o povolanie sestry nie je záujem? Alebo nedokážeme s ľudskými zdrojmi pracovať?
Pravda je určite niekde uprostred.