Kvalita poskytovania zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti v nemocničných zariadenia

Autor: Felipe Sánchez López | 21.5.2016 o 10:22 | Karma článku: 3,66 | Prečítané:  1002x

Môžeme na základe subjektívneho vnímania rozprávať o kvalite starostlivosti?...  Z každého uhla pohľadu aj áno aj nie. Preto je na mieste v duchu sa zamyslieť a odpovedať si sami pre seba.

Kvalita poskytnutia zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti je jedným z hlavných kritérií
pre správne fungovanie starostlivosti o pacientov. Z hľadiska verejnosti je kvalitou zdravotnej
starostlivosti efektívna a rýchla liečba. Pre zvýšenie kvality je treba skĺbiť názory lekárov,
nelekárskeho zdravotného personálu a pacientov. Iba spoločným úsilím a rešpektovaním
jeden druhého sa môžu dostaviť výsledky.
Kvalita je pojem relatívny, aby sme mohli zhodnotiť kvalitu starostlivosti, musia byť jasne
stanovené kritériá. Kvalita musí byť merateľná, dostupná a mať priaznivý vplyv na pacientov
ako prijímateľov zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti.
Starostlivosť a jej kvalita sa dá definovať niekoľkými definíciami. Každá definícia vychádza
zo základu, poskytnutie zdravotnej starostlivosti by malo byť neodmysliteľnou súčasťou
nášho života. Neexistuje definícia, ktorá by bola výstižná v globále pre všetkých. To čo je
samozrejmosťou v niektorých vyspelých krajinách, je v krajinách tretieho sveta neštandardné.
Globálne by sme ako kvalitu zdravotnej starostlivosti mohli považovať istý štandard a istotu.
Kritériá kvality by mali byť: dostupnosť pre všetkých, ktorí to potrebujú bez ohľadu na
geografiu, vierovyznanie alebo farbu pleti, možnosť slobodného rozhodnutia, rozsah
poskytnutia starostlivosti na dobu nevyhnutnú pre úplné zotavenie pacientov, finančná
nenáročnosť, využitie najmodernejších trendov a liečebných postupov v snahe zvýšiť
efektivitu liečby a v neposlednom rade odbornosť pracovníkov poskytujúcich zdravotnú
a ošetrovateľskú starostlivosť.
Na istý štandard kvality poskytnutia zdravotnej starostlivosti sú zákonom dané minimálne
podmienky, ktoré musí každý poskytovateľ splniť. Na dodržiavanie týchto nariadení dozerá
orgán poverený vykonávať šetrenia v zariadeniach kde sa starostlivosť poskytuje. Posúdenie
kvality poskytnutých služieb má na starosti akreditačná komisia, ktorá na základe auditu
preveruje dané zariadenie a jeho spôsobilosť pre poskytovanie zdravotnej a ošetrovateľskej
starostlivosti.
Význam akreditačného procesu spočíva v snahe zlepšiť kvalitu dostupných služieb, zaručuje
spoľahlivosť a bezpečnosť poskytovania služieb na pracoviskách. Nevýhodou akreditačného
procesu je časová náročnosť z hľadiska prípravy, množstvo administratívnych úkonov
a nedostatok kompetencií na udelenie sankcií zaradeniam, ktoré poskytujú zdravotnú
starostlivosť v rozpore so zákonom a hrubým porušením daných noriem a predpisov.
Veľkým nedostatkom zariadení poskytujúcich zdravotnú a ošetrovateľskú starostlivosť je
finančné zázemie a od toho sa odvíja materiálne zabezpečenie, kultúrne prostredie, pracovná
morálka...

Z mojej niekoľkoročnej praxe, kedy som mal možnosť stráviť nejaký čas na viacerých
oddeleniach som zistil niektoré spoločné nedostatky, ktoré nezávisle na sebe sa objavili na
každom pracovisku.
• Nedostatočné materiálne zabezpečenie
Prostredie nepôsobilo kultúrne na psychiku človeka
• Neútulnosť prostredia mala negatívny vplyv na pacientov aj personál
• Žiadna snaha kompetentných riešiť dané problémy, pokiaľ sa ich výsostne
netýkali
• Kultúra stravovania pacientov bola v alarmujúco zlom stave
• Absentovala implementácia nových trendov
• Nedostatočné materiálne zabezpečenie


Nedostatok zdravotníckeho materiálu spôsobuje znižovanie kvality poskytnutej starostlivosti,
zvyšuje riziko nozokomiálnych nákaz, v dôsledku úsporného režimu sa z jednorazových
materiálov stávajú opakovane použiteľné. Ničím výnimočným nie je, ak na oddelení majú na
jednorazový materiál denný limit, potom sa natíska otázka, čo ak pacientov bude viac? Čo
spravím, ak nebudem mať to čo potrebujem? Kto ponesie následky, ak by sa niečo stalo?
V konečnom dôsledku na to nedoplatí nik iný ako pacient.


• Prostredie
Psychike človeka veľmi pomôže prostredie, v ktorom sa nachádza, ak prostredie pôsobí
kultúrne, čisto, pacient pociťuje pocit istoty, bezpečia a adaptácia na nemocničné prostredie je
ďaleko lepšia. Realita je však iná, často vídaným javom sú popraskané steny, padajúca
omietka, pleseň na stenách, dokonca niekde trčiace tehly zo stien a nehovoriac už o fádnych
náteroch, človeku je ťažko už len keď si to predstaví.


• Riešenie problémov
Problémy sú na to aby sa riešili, tak nájdime spoločnú reč a riešme ich. Každý zodpovedný
vedúci zodpovedá za svoj úsek, aby fungoval ako má. Častokrát sa ale stáva, že aj napriek
dobre mieneným radám v snahe zlepšiť kvalitu poskytovania zdravotnej a ošetrovateľskej
starostlivosti narážame na problém, ktorým je strach. Strach je dôvod, prečo kompetentní
neriešia koľko krát dobré návrhy na zlepšenie, sú umlčaní svojimi nadriadenými a v strachu
o stratu svojho miesta radšej konajú ako im nakážu. Zabúdajú ale na jednu vec, vo vedúcej
funkcií nie sú pre to, aby si svoje miesto hájili zubami nechtami, ale preto, aby boli prospešní
svojmu oddeleniu, aby mu odovzdali svoje vedomosti, skúsenosti a zabezpečili čo najvyšší
možný štandard poskytovanej starostlivosti.


• Stravovanie
Stravovanie pacientov v niektorých nemocniciach je v katastrofálnom stave, hygiena
pripravovaných jedál nepostačujúca. Jedlo má človeku dodávať silu, potrebnú energiu, živiny,
ale keď pacient vidí, čo má naservírované na tanieri, radšej to neje. Vyhodnotením
dotazníkov, ktoré pacienti vypĺňajú pred prepustením z nemocnice do domácej starostlivosti
až 75% pacientov uvádza nespokojnosť so stravovaním v nemocnici.


• Nové trendy
Zavádzanie nových trendov na pracoviskách je ojedinelým javom. Veľa oddelení sa tomu
vyhýba, jednak z finančných dôvodov alebo z pohodlnosti, nechcú sa učiť novým veciam
a radšej zostanú vo svojom stereotypnom režime. Zavádzanie nových trendov má svoje
výhody, ale na druhej strane aj nevýhody. Výhodou je zlepšovanie kvality poskytovanej
starostlivosti pomocou najnovších trendov, prispôsobiť sa výdobytkom techniky a držať krok
s pokrokmi v medicíne, ktoré častokrát uľahčia zaužívané metódy. Nevýhodou je časová
náročnosť na implementáciu a osvojenie si niektorých metód.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet dlžníka aj bez exekútora, bezvýsledne exekúcie sa musia zastaviť.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?


Už ste čítali?